28 listopada poznaliśmy werdykt Jury!
Jury w składzie: Katarzyna Borowiecka, Agnieszka Pisarek, Dawid Adamek przyznało następujące nagrody:
FOKUS: Dzieci
“La Vie de Chateau” reż. Clémence Madeleine-Perdrillat, Nathaniel H’limi (Francja)
Za nawiązującą do najlepszych wzorców wizualnych (czy tam w trzeciej ławce pod oknem nie siedzi Mikołajek?) opowieść o żałobie i dawaniu sobie szansy, opowieść uniwersalną, a jednak subtelnie zanurzoną we współczesności. Jednocześnie zabawną, wzruszającą i podnoszącą na duchu.
Wyróżnienie: “The Eleventh Step” reż. Maryam Kashkoolinia (Iran)
Za piękną paletę barw i mądrą opowieść o odwadze w przekraczaniu swoich ograniczeń. Każdemu życzymy jedenastego kroku!
FOKUS: Animacja
“At First Sight” reż. Sjaak Rood (Holandia)
Za dowcipną i świetnie zrealizowaną historię, która być może na pierwszy rzut oka opowiada o pewnym incydencie na drodze, ale może też być szalenie trafną i uniwersalną metaforą relacji międzyludzkich.
FOKUS: Eksperyment
“Two bodies on the beach” reż. Anna Paavilainen (Finladnia)
Za precyzję w żonglowaniu filmowymi gatunkami, oraz wyrazistą, bezkompromisową i dowcipną wizję symbolicznej walki ze starym porządkiem. Wyjątkowo świeży głos!
FOKUS: Pomysł
„Burqa City” reż. Fabrice Bracq (Francja)
Za wyjątkowo trafne i humorystyczne ujęcie trudnej tematyki, dzięki połączeniu slapstickowej komedii oraz komentarza społecznego, w celu podkreślenia absurdu tragikomicznej rzeczywistości.
FOKUS: Temat
„Ant” reż. Mischa Meyer (USA)
Za udaną próbę opowiedzenia o uniwersalnych problemach współczesnego świata, przez pryzmat konkretnej grupy bohaterów umieszczonych pomiędzy beztroskim „tu i teraz”, a rzeczywistymi konsekwencjami swoich wyborów.
Wyróżnienie: „Parade” reż. Yohann Gloaguen (Francja)
Za hipnotyzującą kreację Antoine’a Greniera, który niesie na swoich barkach emocjonalny ciężar filmu i nadaje bohaterowi prawdziwie ludzkiego oblicza.
FOKUS: Emocje
Homesick reż. Koya Kamura (Francja)
Za oryginalną formalnie i angażującą emocjonalnie historię bohatera, próbującego pogodzić się ze stratą, w świecie, który na pierwszy rzut oka nie daje drugiej szansy.
FOKUS: Pełny Metraż
Nagroda finansowa w wysokości 4000 zł
„Eastern” reż. Piotr Adamski (Polska)
Za brawurowe przysposobienie i przepisanie nieobecnego w polskim kinie gatunku, precyzyjnie rozpisaną historię i dwie odważnie idące po swoje bohaterki. Spełniony debiut.
Wyróżnienie: „Jelgava ’94” reż. Janis Abele (Łotwa)
Za fenomenalną młodą obsadę, która sprawia, że klasyczna w duchu opowieść o dorastaniu, buncie i uczuciach, staje się emocjonalną wycieczką w nasze własne wspomnienia, oraz za wręcz namacalne oddanie klimatu lat 90. w krajach byłego bloku wschodniego.
FOKUS: Dokument
Nagroda finansowa w wysokości 4000 zł.
„Dziwor” reż. Paweł Dyllus (Polska) / + Grand Prix konkursu filmów krótkometrażowych
Za uchylenie rąbka filmowej tajemnicy, złapanie TYCH momentów i uchwycenie w ruchu jednego z najciekawszych twórców polskiego dokumentu. Za autorską wizję opartą na zaufaniu i oddanie głosu wyjątkowej postaci, której po prostu nie da się nie polubić.
Wyróżnienie: „Foreplay” reż. Anne van Campenhout (Holandia)
Za pełen sympatii i ciepła portret nastolatków wchodzących na kolejny etap wtajemniczenia i podkreślenie, jak ważna jest edukacja seksualna. Ten film powinien być w Polsce w jak najszerszej dystrybucji.
Ponadto organizatorzy przyznali:
NAGRODA IM. KRZYSZTOFA SZOTA
Naklejka/Sticker reż. Georgi Unkovski (Macedonia)
Za reżyserską sprawność i pomysłowość w opowiadaniu o międzyludzkich relacjach, tak bliską idei patrona nagrody.
Sole Mio, reż. Maxime Roy (Francja)
Za konsekwentny rozwój autorskiego stylu i mistrzowskie oddanie trudnych do uchwycenia ludzkich emocji zgodnego z duchem twórczości patrona nagrody.
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
Nogi Maradony, reż. Firas Khoury (Niemcy)
Gratulujemy zwycięzcom! Dziękujemy wszystkim, którzy współtworzyli LFF 2020!