28 listopada poznaliśmy werdykt Jury!

Jury w składzie: Katarzyna Borowiecka, Agnieszka Pisarek, Dawid Adamek przyznało następujące nagrody:

FOKUS: Dzieci

“La Vie de Chateau” reż. Clémence Madeleine-Perdrillat, Nathaniel H’limi (Francja)

Za nawiązującą do najlepszych wzorców wizualnych (czy tam w trzeciej ławce pod oknem nie siedzi Mikołajek?) opowieść o żałobie i dawaniu sobie szansy, opowieść uniwersalną, a jednak subtelnie zanurzoną we współczesności. Jednocześnie zabawną, wzruszającą i podnoszącą na duchu.

Wyróżnienie: “The Eleventh Step” reż. Maryam Kashkoolinia (Iran)

Za piękną paletę barw i mądrą opowieść o odwadze w przekraczaniu swoich ograniczeń. Każdemu życzymy jedenastego kroku!

FOKUS: Animacja

“At First Sight” reż. Sjaak Rood (Holandia)

Za dowcipną i świetnie zrealizowaną historię, która być może na pierwszy rzut oka opowiada o pewnym incydencie na drodze, ale może też być szalenie trafną i uniwersalną metaforą relacji międzyludzkich.

FOKUS: Eksperyment

“Two bodies on the beach” reż. Anna Paavilainen (Finladnia)

Za precyzję w żonglowaniu filmowymi gatunkami, oraz wyrazistą, bezkompromisową i dowcipną wizję symbolicznej walki ze starym porządkiem. Wyjątkowo świeży głos!

FOKUS: Pomysł

„Burqa City” reż. Fabrice Bracq (Francja)

Za wyjątkowo trafne i humorystyczne ujęcie trudnej tematyki, dzięki połączeniu slapstickowej komedii oraz komentarza społecznego, w celu podkreślenia absurdu tragikomicznej rzeczywistości.

FOKUS: Temat

„Ant” reż. Mischa Meyer (USA)

Za udaną próbę opowiedzenia o uniwersalnych problemach współczesnego świata, przez pryzmat konkretnej grupy bohaterów umieszczonych pomiędzy beztroskim „tu i teraz”, a rzeczywistymi konsekwencjami swoich wyborów.

Wyróżnienie: „Parade”  reż. Yohann Gloaguen (Francja)

Za hipnotyzującą kreację Antoine’a Greniera, który niesie na swoich barkach emocjonalny ciężar filmu i nadaje bohaterowi prawdziwie ludzkiego oblicza.

FOKUS: Emocje

Homesick reż. Koya Kamura (Francja)

Za oryginalną formalnie i angażującą emocjonalnie historię bohatera, próbującego pogodzić się ze stratą, w świecie, który na pierwszy rzut oka nie daje drugiej szansy.

FOKUS: Pełny Metraż

Nagroda finansowa w wysokości 4000 zł

„Eastern” reż. Piotr Adamski (Polska)

Za brawurowe przysposobienie i przepisanie nieobecnego w polskim kinie gatunku, precyzyjnie rozpisaną historię i dwie odważnie idące po swoje bohaterki. Spełniony debiut.

Wyróżnienie: „Jelgava ’94” reż. Janis Abele (Łotwa)

Za fenomenalną młodą obsadę, która sprawia, że klasyczna w duchu opowieść o dorastaniu, buncie i uczuciach, staje się emocjonalną wycieczką w nasze własne wspomnienia, oraz za wręcz namacalne oddanie klimatu lat 90. w krajach byłego bloku wschodniego.

FOKUS: Dokument

Nagroda finansowa w wysokości 4000 zł.

„Dziwor” reż. Paweł Dyllus (Polska) / + Grand Prix konkursu filmów krótkometrażowych

Za uchylenie rąbka filmowej tajemnicy, złapanie TYCH momentów i uchwycenie w ruchu jednego z najciekawszych twórców polskiego dokumentu. Za autorską wizję opartą na zaufaniu i oddanie głosu wyjątkowej postaci, której po prostu nie da się nie polubić.

Wyróżnienie: „Foreplay” reż. Anne van Campenhout (Holandia)

Za pełen sympatii i ciepła portret nastolatków wchodzących na kolejny etap wtajemniczenia i podkreślenie, jak ważna jest edukacja seksualna. Ten film powinien być w Polsce w jak najszerszej dystrybucji.

Ponadto organizatorzy przyznali:

NAGRODA IM. KRZYSZTOFA SZOTA

Naklejka/Sticker reż. Georgi Unkovski (Macedonia)

Za reżyserską sprawność i pomysłowość w opowiadaniu o międzyludzkich relacjach, tak bliską idei patrona nagrody.

Sole Mio, reż. Maxime Roy (Francja)

Za konsekwentny rozwój autorskiego stylu i mistrzowskie oddanie trudnych do uchwycenia ludzkich emocji zgodnego z duchem twórczości patrona nagrody.

NAGRODA PUBLICZNOŚCI

Nogi Maradony, reż. Firas Khoury (Niemcy)

Gratulujemy zwycięzcom! Dziękujemy wszystkim, którzy współtworzyli LFF 2020!

Podziel się ze znajomymi