Kino VR

Szukając przyszłości kina nie mogliśmy pominąć filmów VR. W ramach pokazów na specjalnych goglach możecie zapoznać się z wybranymi przykładami kina w zupełnie innym wymiarze.

Zapisy trwają od 20.11 do wyczerpania wolnych miejsc pod linkiem

Gymnasia, reż. Chris Lavis, Maciej Szczerbowski (Kanada) 2019, 6’

Przestąp próg Gymnasii i zanurz się w bezruchu opuszczonej szkoły. Upiorne efemerydy utraconego dzieciństwa czekają, by Tobą zawładnąć. Projekt jest skromnym ukłonem w kierunku kanonicznego spektaklu Tadeusza Kantora, Umarła klasa (1975), odsłaniającego potęgę porzuconych przedmiotów i przestrzeni oraz niemożliwość powrotu do przeszłości.

Doświadczenie w mistrzowski sposób łączy w sobie ponadczasowy kunszt lalkarski, namacalność poklatkowej animacji lalkowej oraz możliwości technologii VR i CGI. To wszystko składa się na doskonale sfilmowany film sferyczny w 3D. W rezultacie powstaje zdumiewające, niezwykle realistyczne immersyjne środowisko, które wprowadza widza w surrealistyczny sen na jawie.

Paris Terror, reż./dir. Ricarda Saleh (Niemcy) 2018, 10’

7 stycznia 2015 r. dwóch terrorystów zaatakowało siedzibę magazynu Charlie Hebdo. Krótko po tym trzech terrorystów zaatakowało koszerny supermarket Hyper Cacher, zabijając czterech Żydów i biorąc licznych zakładników. Części z nich udało się ukryć wraz z dzieckiem w chłodni.

W tym dokumencie VR użyto animacji rysunkowej, by odtworzyć wspomnienia trójki zakładników. Paris Terror jest drugą częścią projektu telewizji WDR poświęconego terroryzmowi w Niemczech i Europie.

Szepty/Whispers, reż./dir. Jacek Nagłowski, Patryk Jordanowicz (Polska) 2019, 21’

Na pograniczu polsko – białoruskim, tam gdzie Wschód styka się z Zachodem, przyroda jest dzika i tajemnicza. Życie i śmierć nie oznaczają tu tylko trwania i zaniku biologicznych procesów, ale posiadają pozaracjonalną, nieprzeniknioną, niewerbalizowalną siłę strukturyzującą całą rzeczywistość. Tutaj właśnie żyją szeptuchy. Uzdrawiają, korzystając z tradycji Wschodu: mocy słowa, gestu, obrazu.

„Szepty” to dokument VR, który zanurzając odbiorcę w świat ekstremalnej natury, pogańskich rytuałów i prawosławnej religijności daje możliwość doświadczenia stanu umysłu związanego z uprawianymi od setek lat praktykami.

Równowaga, reż. Wojciech Olchowski (Polska) 2019, 8’

Poszukiwanie i inspiracja dla równowagi człowieka, kultury i natury, w przenikających się przestrzeniach przepięknych miasteczek, morza i gór włoskiej Riviery, wzbogaconych o taniec improwizowany. Występują Lora Khaha i Gerhard Marks.

Kartka z Powstania, reż. Tomasz Dobosz, Mariusza Laszuk (Polska) 2018, 16’

Nagrodzone na ubiegłorocznej edycji Lubelskiego Festiwalu Filmowego za przełomową formę filmową, pierwsze fabularyzowane widowisko historyczne zrealizowane w technologii cinematic VR w Polsce. Opowiada historię jednego z powstańców warszawskich, kpt. Władysława Sieroszewskiego „Sabały”, który wychodząc do Powstania w sierpniu 1944, otrzymał od swojej córki kartkę z modlitwą. Wtedy jeszcze nie wiedział, że ta kartka wpłynie na jego dalsze losy.

Film zrealizowany w koprodukcji Narodowego Centrum Kultury i VR Heroes.

OBOWIĄZUJĄ WCZEŚNIEJSZE ZAPISY