LUBLIN MEDIA MEETINGS: CZY KONSTYTUCJA JEST FOTOGENICZNA?

Pod intrygującym tytułem skrywa się dyskusja na temat możliwości realizowania filmów, komiksów, gier wideo i innych twórczych form opartych na historii powstawania Konstytucji 3 Maja i jej znaczeniu. Uczestnicy wspólnie zastanowią się, jak powinna wyglądać produkcja mogąca odnieść sukces we współczesnym świecie.

Rozmowę poprowadzi prof. UMCS dr Radosław Bomba.

Wydarzenie będzie transmitowane na naszym facebookowym fanpage’u.
Rozmowa będzie tłumaczona na Polski Język Migowy.
Prowadzący:
prof. UMCS dr Radosław Bomba

Badacz, nauczyciel akademicki, animator kultury cyfrowej. Absolwent kulturoznawstwa i socjologii UMCS. Od 2006 roku pracuje w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, gdzie po obronie pracy doktorskiej pełnił funkcję adiunkta, a od 2021 roku profesora nadzwyczajnego. Zainteresowany wizualizacją wiedzy, humanistyką cyfrową, analityką kulturową, antropologicznymi aspektami gier komputerowych, ludologią, cyberkulturą, kulturą cyfrową, nowymi mediami oraz ich wpływem na przeobrażenia społeczno-kulturowe. Autor monografii „Gry komputerowe w perspektywie antropologii codzienności”. Członek Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Polskiego Towarzystwa Badania Gier i Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. Odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej i Brązowym Krzyżem Zasługi Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Paneliści:
dr Michał Bobrowski

Od 2018 adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze UMCS (Wydział Filologiczny, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie). Doktor filmoznawstwa (dysertację obronił na Uniwersytecie Jagiellońskim w roku 2010). W roku 2012 opublikował książkę „Akira Kurosawa. Artysta Pogranicza”. W roku 2016 ukazała się współredagowana przez niego monografia „Obsession, Perversion, Rebellion. Twisted Dreams of Central European Animation”, a w 2019 jej kontynuacja zatytułowana „Propaganda, Ideology, Animation. Twisted Dreams of History” (również pod jego współredkacją). Współautor planowanej na rok 2021 książki „Poza ekranem kinowym. Postmedialne konteksty animacji”. Jest dyrektorem programowym oraz współzałożycielem StopTrik International Film Festival (Słowenia/Polska), festiwalu poświęconego animacji stop motion. Współpracuje z licznymi europejskimi festiwalami i instytucjami filmowymi jako kurator, aktywista kulturowy. Autor licznych artykułów naukowych i popularyzatorskich z zakresu klasycznego kina japońskiego i amerykańskiego oraz filmu animowanego. Posługuje się językami angielskim, serbskim, chorwackim, rosyjskim.

dr Olga Bobrowska

Doktorat w zakresie dziedziny nauk humanistycznych (nauki o sztuce, filmoznawstwo) obroniła w 2020 roku na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Jej rozprawa poświęcona została problemom ideologii i estetyki klasycznego, chińskiego filmu animowanego (1957-1989). Autorka publikacji naukowych z zakresu chińskiej i polskiej, które ukazały się w polskich i zagranicznych czasopismach naukowych oraz pracach zbiorowych. Dyrektorka oraz współzałożycielka słoweńsko-polskiego festiwalu animacji stop motion StopTrik IFF (Maribor, Słowenia; Łódź, Polska). Często współpracuje z rozmaitymi festiwalami, m.in. Krakow Film Festival, Supertoon IAF (Šibenik, Chorwacja), Etiuda&Anima (Kraków), Anibar IAF (Peja, Kosowo). Kuratorka pokazów prezentowanych m.in. w Polsce, Słowenii, Chorwacji, Holandii, Finlandii i Chinach. Jurorka licznych festiwali animacji, m. in. Cinanima Espinho (Portugalia), Animateka (Lublana, Słowenia), Tricky Women/ Tricky Realities (Wiedeń, Austria), Animafest Zagreb (Chorwacja), CyberSousa (Xiamen, Chiny), Blow-Up Film Fest (Chicago, USA), PAF Festival (Ołomuniec, Czechy), Animocje (Bydgoszcz), Fest Anča (Žilina, Słowacja). Recenzje i teksty krytyczne jej autorstwa ukazywały się w miesięcznikach „Kino” i „Ekrany” oraz roczniku „ASIFA Magazine”, na stałe współpracuje z magazynem „Zippy Frames”. Jest współredaktorką dwóch monografii: „Obsession Perversion Rebellion. Twisted Dreams of Central European Animation” (2016) oraz „Propaganda, Ideology, Animation. Twisted Dreams of History” (2019).

prof. UMCS dr hab. Rafał Szczerbakiewicz

W latach 1998-1999 adiunkt w Zakładzie Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski IFP UMCS. Obecnie pracuje w Katedrze Współczesnej Literatury i Kultury Polskiej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Autor monografii „Niepokalana szczerość jest urojeniem”. Dekonstrukcje mitu śródziemnomorskiego w twórczości Jana Parandowskiego oraz współredaktor (z Ewą Pogonowską) monografii „Komunizm. Tam i… z powrotem”. Autor licznych artykułów i uczestnik konferencji naukowych dotyczących kultury nowoczesności i pogranicza sztuk audiowizualnych, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu klasycznego kina na kulturę popularną.

dr Denis Viren

Absolwent filmoznawstwa na Wszechrosyjskim Państwowym Uniwersytecie Kinematografii im. S.A. Gierasimowa (VGIK). Publikuje od 2005 r. i również tłumaczy z polskiego na rosyjski. Głównym obiektem jego zainteresowań jest sztuka Europy Środkowej, szczególnie Polski. Autor książki „Eksperyment w polskim kinie lat 70.” i współautor książki „Mogę mówić. Film i muzyka odwilży”. W latach 2010-2015 pracował jako ekspert ds. filmu w Instytucie Polskim w Moskwie. Od 2015 r. pracuje w Państwowym Instytucie Wiedzy o Sztuce w Moskwie (obecnie jako kierownik Działu Współczesnej Sztuki Zachodniej) i wykłada historię filmu na Rosyjskim Państwowym Uniwersytecie Humanistycznym w Moskwie. Stypendysta Gaude Polonia i Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia. Regularnie bierze udział w konferencjach naukowych w Rosji i w Polsce. Był jurorem na festiwalach filmowych w Rosji i za granicą.

dr Arkadiusz Więch

Adiunkt w Instytucie Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Zajmuje się archiwistyką społeczną, archiwistyką cyfrową, historią mówioną, historią Galicji, historią życia codziennego XIX i XX wieku oraz historią nauki. Autor monografii „Stary Księgozbiór. Biblioteka gimnazjum w Dębicy w latach 1900-1932”, „Polski Nobel. Działalność Erazma Józefa Jerzmanowskiego i dzieje fundacji jego imienia (do 1938 roku)” oraz „Miasteczko. Życie codzienne mieszkańców Dębicy w latach 1900-1939”.

Data

lis 24 2021
Expired!

Czas

20:00 - 21:30

Lokalizacja

Online